PLANEET
TUTTU FRUTTI 

Deze fruitige TuttiFrutti planeet neemt de leerlingen mee op een reis binnen een wonderlijke mix van kleuren, vormen en materialen. Een verrassende installatie waarin “de ruimte” centraal staat.

De leerlingen worden uitgenodigd om eindeloos te verdwalen op deze fruitige planeet. Onderweg ontdekken de kinderen op een speelse manier de planeet. Ze komen verschillende obstakels tegen, zoals zachte rotsen, kleurrijke cactussen en prikkende struiken. Al het fruit dat ze tegenkomen mag mee in hun eigen rijdende raket. De rotsen zijn van een zacht materiaal wat ze heel knuffelbaar maakt, maar wanneer de leerling hem omkiept wordt het een schommelrots.

Er zijn niet alleen kleine raketten, maar er is ook een “hele” grote raket. Om op ruimtereis te gaan moet er genoeg fruit verzameld worden, want ook in de ruimtevaarders krijgen trek.

Naast het ontdekken, verzamelen en het spelen gaan de leerlingen hun eigen raket maken. Ze leren welke onderdelen een raket heeft en hoe een planeet van veraf eruit ziet. Die kennis gaan ze vertalen naar hun eigen werk, eerst op papier in de vorm van een schets en daarna 3D met verschillende materialen.

INSTALLATIE IN DE KLAS

SPECIFICATIES

  • Groepsgrootte:    30 leerlingen
  • Duur:                     60 min
  • Groep:                   1 t/m 3
  • Technieken:         Tekenen, 3D vormgeven

LEERDOELEN

  • Creatief waarnemen
  • Motorische vaardigheden ontwikkelen
  • Leren kijken naar de omgeving
  • Vragen durven te stellen
  • Oplossingen bedenken
  • Verhaal maken

THEMA

  • Ruimte (hoofdthema)
  • Fruit / groente
  • Kunstenaar
  • Verbinden
  • Restmaterialen

LESMATERIAAL

  • Voorbereidende les op aanvraag
  • Afsluitende les op aanvraag
  • Les op maat is mogelijk

LOCATIE

  • Op school in speellokaal
  • Atelier van Chantal in Zwolle
  • Nader overeen te komen ruimte

PRIJS

  • De workshopprijs hangt af van de duur van de workshop en het aantal leerlingen

BREDE 

ONTWIKKELING

De workshop begint met een presentatie in de klas. Wat is bijvoorbeeld een kunstenaar en wat doet die? Daarnaast leggen we de link met hun eigen omgeving. Wie heeft er wel eens een planeet of een raket gezien? Zo ja waar en hoe zag die eruit? Dit is om de leerlingen wat achtergrondinformatie te geven voordat ze het kunstwerk gaan bekijken. Zodat ze in het kunstwerk ook onderdelen herkennen.

Daarna gaan de leerlingen op ontdekkingstocht door het kunstwerk en maken zo hun eigen verhaal. Puzzelen en ordenen zijn verschillende elementen in de kunstinstallatie, die aan bod komen. Hierdoor leren de kinderen samenwerken en oplossingen bedenken.

De leerlingen mogen alles in het kunstwerk aanraken, schommelen in de rotsen en zelfs racen met de raketjes.

In de Installatie gaan de kinderen, onder begeleiding van de kunstenaar hun eigen kunstwerk maken. Op een open, speelse en ontdekkende manier leren ze vormen te maken. Het voorbeeld is niet leidend, het is meer een beginpunt. De materialen die aangeboden worden zijn verschillend waardoor iedere leerling het op zijn eigen manier in kan zetten. Bijna alle keuzes zijn goed zolang de leerling zelf kan uitleggen wat hij/zij aan het maken is en waarom. Hierdoor krijgt het zelfvertrouwen en leren de kinderen hun eigen keuzes te maken.

 

Aan het einde van de workshop maken de kinderen met hun eigen werk een kleine expositie in de klas. Zodat er nog een aantal dagen nagepraat kan worden over alle avonturen.

HORIZONTAAL ONDERWIJS

“Door middel van samenhang (horizontale leerlijnen) wordt gestreefd naar integratie van inhoud en doelstellingen binnen één vak of tussen vakken .”

Natuur en milieu

  • Samen leven en samenwerken
  • Weer, klimaat en hemellichamen
  • Technische principes en systemen

Taal

  • Woordenschat en woordgebruik
  • Spreken
  • Luisteren
  • Gesprekken voeren

Beeldend

  • Het creatieve proces bij beeldend werk
  • Kijken naar en praten over beelden
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken
  • Maken van beeldend werk
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander

SEO

  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf
  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van anderen.
  • Ontwikkelen van zelfstandigheid
  • Ontwikkeling van sociale vaardigheden en omgaan met relaties
  • Ontwikkeling van een werkhouding en concentratievermogen

Natuur en milieu

  • Samen leven en samenwerken
  • Weer, klimaat en hemellichamen
  • Technische principes en systemen

Taal

  • Woordenschat en woordgebruik
  • Spreken
  • Luisteren
  • Gesprekken voeren

Beeldend

  • Het creatieve proces bij beeldend werk
  • Kijken naar en praten over beelden
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken
  • Maken van beeldend werk
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander

SEO

  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf
  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van anderen.
  • Ontwikkelen van zelfstandigheid
  • Ontwikkeling van sociale vaardigheden en omgaan met relaties
  • Ontwikkeling van een werkhouding en concentratievermogen