ZOEMZOEM DE
MOERASANDIJVIE

De leerlingen ontdekken al spelenderwijs de kunstinstallatie. Baan je een weg door het moeras en maak kennis met de strontvlieg. Kijk goed, voel voorzichtig en kom dichterbij.

De elementen binnen ZoemZoem de Moerasandijvie zijn geïnspireerd op het leven in natuurgebieden als de Biesbosch, Oostvaardersplassen, Veluwe en Vreugderijkerwaard, een moerassige omgeving met uniek planten en bijzondere beesten. Deze elementen zijn op een artistieke manier vertaald in een speelse kunstinstallatie, die speciaal gemaakt is voor jongere leerlingen.

Op een spelende wijze ontdekken de kinderen wat er zoal te vinden is in de natuur (hun omgeving). Ook worden ze meegenomen in de wereld van de kunstenaar en leren ze dat er ook kunst is die je mag aanraken. Bijna alles mag aangeraakt of verplaatst worden, hierdoor verandert het kunstwerk constant van compositie en worden de leerlingen geprikkeld om er hun eigen verhaal bij te maken.

 

Naast het ontdekken en het spelen gaan de kinderen hun eigen strontvlieg maken. Ze leren hoe een strontvlieg eruit ziet, hoeveel poten die heeft en welke kleuren. Die kennis gaan ze vertalen naar hun eigen werk, eerst op papier in de vorm van een schets en daarna 3D met foam, prikker, ijzerdraad en andere materialen.

 

De workshop is al geruime tijd een graag geziene installatie, binnen de doorlopende leerlijn van KIDD.

INSTALLATIE IN DE KLAS

SPECIFICATIES

  • Groepsgrootte:    30 leerlingen
  • Duur:                     60 tot 90 min
  • Groep:                   1 t/m 3

LEERDOELEN

  • Creatief waarnemen
  • Motorische vaardigheden ontwikkelen
  • Leren kijken naar de omgeving
  • Vragen durven te stellen
  • Oplossingen bedenken
  • Verhaal maken
  • Spelenderwijs leren

THEMA

  • Natuur in eigen omgeving
  • Kunstinstallatie
  • Kunstenaar
  • Verbinden
  • Restmaterialen

LESMATERIAAL

  • Voorbereidende les op aanvraag
  • Afsluitende les op aanvraag
  • Les op maat is mogelijk

LOCATIE

  • Op school in speellokaal
  • Atelier van Chantal in Zwolle
  • Nader overeen te komen ruimte

PRIJS

  • De workshopprijs hangt af van de duur van de workshop en het aantal leerlingen.

BREDE 

ONTWIKKELING

De workshop begint met een presentatie in de klas. Wat is bijvoorbeeld een kunstenaar en wat doet die? Daarnaast leggen we de link met hun eigen omgeving. Wie heeft er wel eens een kunstwerk gezien? Zo ja waar en hoe zag die eruit? Verder maken we de link met een natuurgebied, d.m.v een filmpje over de strontvlieg.

Dit is om de leerlingen wat achtergrondinformatie te geven voordat ze het kunstwerk gaan bekijken. Zodat ze elementen in het kunstwerk ook kunnen herkennen. 

Daarna gaan de leerlingen op ontdekkingstocht door het kunstwerk en maken zo hun eigen verhaal. Puzzelen en ordenen zijn verschillende elementen in de kunstinstallatie, die aan bod komen. Hierdoor leren de kinderen samenwerken en oplossingen bedenken. De leerlingen mogen alles in het kunstwerk aanraken en zelfs met de drollen puzzelen.

In de Installatie gaan de kinderen, onder begeleiding van de kunstenaar hun eigen kunstwerk maken. Op een open, speelse en ontdekkende manier leren ze vormen te maken. Het voorbeeld is niet leidend, het is meer een beginpunt. De materialen die aangeboden worden zijn verschillend waardoor iedere leerling het op zijn eigen manier in kan zetten.

Bijna alle keuzes zijn goed zolang de leerling zelf kan uitleggen wat hij/zij aan het maken is en waarom. Hierdoor krijgt het zelfvertrouwen en leren de kinderen hun eigen keuzes te maken.

Aan het einde van de workshop maken de kinderen met hun eigen werk een kleine expositie in de klas. Zodat er nog een aantal dagen nagepraat kan worden over alle avonturen.

HORIZONTAAL ONDERWIJS

“Door middel van samenhang (horizontale leerlijnen) wordt gestreefd naar integratie van inhoud en doelstellingen binnen één vak of tussen vakken .”

Natuur en milieu

  • Samen leven en samenwerken
  • Omgaan met de natuur
  • Planten en dieren
  • Technische principes en systemen

Taal

  • Woordenschat en woordgebruik
  • Spreken
  • Luisteren
  • Gesprekken voeren

Beeldend

  • Het creatieve proces bij beeldend werk
  • Kijken naar en praten over beelden
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken
  • Maken van beeldend werk
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander

SEO

  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf
  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van anderen.
  • Ontwikkelen van zelfstandigheid
  • Ontwikkeling van sociale vaardigheden en omgaan met relaties
  • Ontwikkeling van een werkhouding en concentratievermogen

Natuur en milieu

  • Samen leven en samenwerken
  • Omgaan met de natuur
  • Planten en dieren
  • Technische principes en systemen

Taal

  • Woordenschat en woordgebruik
  • Spreken
  • Luisteren
  • Gesprekken voeren

Beeldend

  • Het creatieve proces bij beeldend werk
  • Kijken naar en praten over beelden
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken
  • Maken van beeldend werk
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander

SEO

  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf
  • Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van anderen.
  • Ontwikkelen van zelfstandigheid
  • Ontwikkeling van sociale vaardigheden en omgaan met relaties
  • Ontwikkeling van een werkhouding en concentratievermogen